Vinkkejä ihonhoitoon – Hyödyllisiä neuvoja ihon terveyteen

Näytä lisää

Eucerinilla on monenlaisia hyödyllisiä vinkkejä yleisimpien iho-ongelmien hoitoon. Lue tärkeimmät vinkit, jotka saattavat auttaa parantamaan ihon kuntoa ja lievittämään oireita. Hoitomuotojen sopivuudesta ihosi kuntoon kannattaa kuitenkin keskustella yleis- tai ihotautilääkärin kanssa.

Akneen taipuvainen iho

Terveellinen ja tasapainoinen ruokavalio on kokonaisvaltaisen hoidon a ja o.
Lääkitys voi olla joissakin tapauksissa välttämätön. Samalla sillä voi kuitenkin olla ei-toivottuja sivuvaikutuksia. Keskustele aina lääkärin kanssa riskeistä ja hyödyistä ennen lääkityksen aloittamista.

Aknen syistä ja erilaisita hoidoista on tarjolla monia erilaisia myyttejä sekä vinkkejä. Tässä on muutamia hyödyllisiä ja tehokkaita neuvoja, joiden avulla voi vähentää aknen vaikutuksia jokapäiväiseen elämään.

  • Anna finnien parantua itsestään (puristelu voi tulehduttaa finnin ja aiheuttaa arpia).
  • Runsas maidon ja muiden meijerituotteiden käyttö voi ärsyttää akneen taipuvaista ihoa.
On erittäin tärkeää noudattaa päivittäistä ihonhoito-ohjelmaa, joka sisältää iho-ongelmaasi sopivat tuotteet.

  • Puhdista iho kahdesti päivässä. Näin iho on valmiina hoitotuotteita varten.
  • Käytä vain ei-komedogeenisiä ihonhoitotuotteita ja meikkejä, jotka eivät tuki ihohuokosia. Poista meikki aina ennen nukkumaanmenoa.
  • Aknen vaikeusaste ja oireet vaihtelevat, joten joudut ehkä muokkaamaan ihonhoito-ohjelmaa itsellesi sopivaksi. Jos olet epävarma, kysy lisätietoja ihotautilääkäriltä.

Lue lisätietoja akneen taipuvaisesta ihosta.

Kuiva iho

Kuivalle iholle voi kehittyä monenlaisia oireita. Tutustu ihosi tarpeisiin ja oireisiin sopiviin vinkkeihimme.

Ympäristötekijöitä pidetään yhtenä pääasiallisista kuivan ihon aiheuttajista.
Käytä pyykinpesun yhteydessä hajustamatonta ja väriaineetonta huuhteluainetta. Huuhteluainejäämät voivat ärsyttää kuivaa ihoa.

  • Vältä äärilämpötiloja. Erittäin kuuma, kylmä tai kuiva ilma voi häiritä ihon kosteustasapainoa.
  • Käytä talvella ilmankostuttajaa, joka estää huoneilmaa kuivumasta liikaa.
  • Monien lääkkeiden sivuvaikutus on ihon kuivuminen. Tarkista aina lääkäriltä tai farmaseutilta, voiko lääke kuivattaa ihoa.
  • Käytä luonnonmateriaaleista, kuten puuvillasta ja silkistä valmistettuja vaatteita, jotka eivät haudo ihoa. Villa on luonnonmateriaali, mutta se voi ärsyttää ihoa, joten sitä kannattaa välttää.
  • Älä käytä vahvoja saippuoita, jotka poistavat ihosta luonnollista rasvaa.
  • Kuiva iho ärtyy helposti, joten aurinkovoiteen pitäisi olla hajusteeton ja väriaineeton.

Lue lisää kuivasta ihosta.

Atooppinen ihottuma

Atooppiselle iholle ja sen tulehdusvaiheille ei ole parannuskeinoa. Säännöllinen akneiholle sopivien ihonhoitotuotteiden käyttö voi kuitenkin lievittää oireita, kuten kuivuutta ja kutinaa, sekä auttaa pitkittämään oireettomia jaksoja. Lue lisätietoja tästä.

Atooppisen ihon oireita voi yrittää helpottaa monella tavalla. Rentoutuminen voi olla yksi niistä.
Iholle on hyvä levittää kosteuttavaa voidetta päivittäin, erityisesti heti suihkun jälkeen.

  • Hikoilu saattaa aiheuttaa ärsytystä ja kutinaa, joten alhainen lämpötila erityisesti öisin voi helpottaa.
  • Lomanviettopaikaksi kannattaa valita kohde, jonka ilmasto on hyväksi iholle. Tällaisia kohteita ovat esimerkiksi Pohjanmeren, Atlantin, Kuolleenmeren tai Välimeren lomakohteet ja vuoristoalueet.
  • Rentouttavat harjoitukset, kuten jooga ja meditointi, voivat auttaa vähentämään stressiä – ja stressihän on yksi tekijöistä, jotka voivat laukaista atooppisen ihottuman tulehdusvaiheen.
  • Pidä päiväkirjaa ympäristö- ja ravitsemustekijöistä, niin opit tunnistamaan oireiden laukaisijat.
  • Ihonhoitotuotteita kannattaa säilyttää jääkaapissa. Viileä voide voi helpottaa kutinaa.
  • Taputtele ihoa, älä raavi. Taputtelu rauhoittaa vahingoittamatta. Vältä mekaanista ärsytystä, kuten meikkiharjojen tai karkeiden sienten käyttöä.
  • Käy mieluummin suihkussa kuin kylvyssä. Älä käy suihkussa liian usein ja pidä veden lämpötila alle 32-asteisena.

Uudet vaatteet kannattaa pestä ennen käyttöä, jotta saat ärsyttävät väri- ja viimeistelyainejäämät pois.

  • Jos ihosi kutisee öisin, kokeile nukkua puuvillakäsineet kädessä, jottet pysty raapimaan itseäsi unissasi.
  • Älä tupakoi lasten lähettyvillä – passiivinen tupakointi voi laukaista atooppisen ihottuman.
  • Pidä lapsen sormenkynnet lyhyinä ja sileinä, jotta lapsi ei pysty raapimaan ihoa rikki.
  • Rajoita kylpyaika 5–10 minuuttiin, äläkä käytä vaahtokylpyä.

Lue lisää atooppisesta ihottumasta.

Herkkä iho

Herkän ihon luonnollinen suojakerros on altis vaurioille. Tutustu tärkeisiin ihon luonnollisiin suojautumismekanismeihin sekä vinkkeihin, jotka palauttavat ja vahvistavat ihon luonnollista suojakerrosta.

Säännöllinen päivittäinen ihonhoito-ohjelma voi auttaa vähentämään herkän ihon reagointia.
Jopa 40 %:lla miehistä on parranajosta johtuvia iho-ongelmia. Oireet ovat tyypillisempiä nuorilla ja vaaleaihoisilla miehillä.

  • Säännöllinen päivittäinen ihonhoito-ohjelma voi auttaa vähentämään herkän ihon reagointia.
  • Muuta peseytymistapojasi: liiallinen peseytyminen voi kuivattaa ja herkistää ihoa.
  • Valitse päivittäisiin rutiineihin ihonhoitotuotteita, jotka eivät sisällä ärsyttäviä aineita, kuten alkoholia, hajusteita ja väriaineita.

60 % miehistä kokee, että parranajo ärsyttää ihoa. Punotusta, pieniä haavoja ja ihottumaa voi ehkäistä käyttämällä aina puhdasta, terävää partaterää ja huuhtelemalla terän vetojen välillä.

Katso lisätietoja herkästä ihosta.

Epätasainen iho

Liikapigmentaatiota on monentyyppistä. Lue vinkkimme, joiden avulla voit ennaltaehkäisevästi tasoittaa ihosi sävyä.

Valitse tuotteita, joiden vaikuttavat aineet vähentävät melaniinin tuotantoa ja tummien läiskien näkymistä.

  • Käytä päivittäin laajakirjoista aurinkovoidetta, sillä se voi auttaa ehkäisemään pigmenttimuutokset.
  • Peittävä meikki tasoittaa ihon sävyä. 

Lue lisätietoja epätasaisesta ihosta.

Ikääntyvä iho

Lue lisätietoja ikääntyvästä ihosta ja kokonaisvaltaisesta ihonhoidosta, jolla voi hidastaa ikääntymisen merkkejä iholla.

Terveellinen, runsaasti antioksidantteja sisältävä ruokavalio saattaa suojata ihoa.
Kosteuttavat hoitokäsittelyt, kuten silmälaput ja kasvonaamiot, voivat kohentaa ihon ulkonäköä.

  • Terveellinen, paljon hedelmiä ja vihanneksia sisältävä, ruokavalio varmistaa antioksidanttien saannin sekä auttaa rajoittamaan vapaiden radikaalien haitallisia vaikutuksia ihoon.
  • Vähennä tupakointia ja alkoholin käyttöä – sekä alkoholi että nikotiini lisäävät ikääntymistä kiihdyttävien vapaiden radikaalien aiheuttamia vaurioita.
  • Ihon päivittäinen suojaaminen UV-säteilyn aiheuttamilta vaurioilta sopivalla aurinkosuojakertoimella hidastaa ikääntymistä auttaeen estämään ryppyjen muodostumista ja täyteläisyyden vähenemistä.
  • Käytä aurinkolaseja, sillä ne suojaavat herkkää silmänympärysihoa.

Lue lisää ikääntyvästä ihosta.

Auringolta suojaaminen

UV-säteily voi vaurioittaa ihon luonnollista suojakerrosta sekä aiheuttaa sairauksia. Minimoi UV-säteilyn vaikutuksen – poimi hyödylliset vinkit:

Suojaa ihosi aina haitallisilta UV-säteiltä. Suojaamaton iho saattaa punottaa, nousta rakkuloille ja olla erittäin kivulias.
Lasten iho on ohuempi kuin aikuisten ja tarvitsee siksi erityistä suojaa UV-säteilyltä.

  • Vältä voimakasta keskipäivän aurinkoa. Kuumin aika on yleensä klo 11–15, tosin tämä voi vaihdella alueittain. Edes aurinkovoitteet, joissa on korkea suojakerroin, eivät suojaa sataprosenttisesti.
  • Levitä aurinkovoidetta ennen aurinkoon menoa. Uusi käsittely kahden tunnin välein ja tarvittaessa useamminkin – erityisesti uimisen jälkeen.
  • Levitä aurinkovoidetta uudelleen säännöllisesti, jotta sen teho säilyy. Lisää voidetta erityisesti hikoilun, uinnin ja pyyhkeellä kuivaamisen jälkeen.
  • Älä altista vauvoja tai pikkulapsia suoralle auringonpaisteelle. Vältä pienten lasten auringossa palamista kaikin keinoin! Suojaa lapset hyvin aurinkohatulla, T-paidalla ja aurinkolaseilla.
  • Käytä kemiallisen kuorinnan tai laserhoidon jälkeen sekä lääkkeiden aiheuttaman valoherkistymän yhteydessä erittäin korkeaa aurinkosuojakerrointa (SK 50+).
Lue lisää auringolta suojautumisesta.